نظر علماء و دانشمندان مذهب شیعه درباره موحد بودن یا نبودن اجداد پیامبر صلی الله علیه و آله چیست؟

نظر علماء و دانشمندان مذهب شیعه درباره موحد بودن یا نبودن اجداد پیامبر صلی الله علیه و آله چیست؟


پاسخ اجمالی

علماء شیعه گفته اند پدران رسول خدا صلی الله علیه و آله تا حضرت آدم علیه السلام همه شان موحد بوده اند و شیعه بر این مطلب اجماع دارند.

پاسخ تفصیلی

اکنون به نظرات چند تن از علماء و دانشمندان شیعه مفصل می پردازیم:

1.علامه بزرگوار ملا محمدباقر مجلسی (ره)

«اتفقت الامامية رضوان الله عليهم على ان والدى الرسول و كل اجداده الی آدم عليه السلام كانوا مسلمین بل كانوا من الصديقین، اما انبياء مرسلین او اوصياء معصومین، ولعل بعضهم لم يظهر الاسلام لتقية او لمصلحة دينية»1

«شيعه اماميه متفقا گفته اند كه پدر و مادر رسول خدا و همه اجداد آن بزرگوار تا به آدم ابوالبشر همگی مسلمان (و معتقد به خداى يكتا) بوده و بلكه از صديقین بوده اند كه يا پيامبر مرسل و يا از اوصياء معصومین بوده اند و شايد برخی از ايشان به خاطر تقيه يا مصالح دينی ديگرى اسلام خود را اظهار نكرده اند»1

2.شیخ طبرسی (ره)

«ان آزر كان جد ابراهيم عليه السلام لامه، او كان عمه من حيث صح عندهم ان آباء النبی صلى الله عليه و آله الی آدم كلهم كانوا موحدين، و اجمعت الطائفة على ذلک...»2

«اصحاب ما_علماء شيعه_گفته اند كه آزر جد مادرى ابراهيم عليه السلام و يا عموى آن حضرت بوده. چون اين مطلب نزد آنها ثابت شده كه پدران رسول خدا صلى الله عليه و آله تا آدم همه شان موحد بوده اند و طائفه شيعه بر اين مطلب اجماع دارند...»2

3.محدث بزرگوار شیخ صدوق (ره)_متوفای 386 قمری

«اعتقاد ما درباره پدر و اجداد پیامبر صلى الله علیه و آله آن است که همه آنها از حضرت آدم علیه السلام تا پدرش مسلمان بوده اند.»3

4.شیخ مفید (ره)_متوفای 413 قمری

«پدر و اجداد پیامبر صلى الله علیه و آله تا حضرت آدم علیه السلام موحد بوده و بر حسب آنچه ابوجعفر شیخ صدوق فرمود به خداوند ایمان آورده بودند، و شیعه که فرقه بر حق است بر این امر اجماع دارد.»4

وی در جای دیگر می گوید: «علماى امامیه اتفاق دارند که پدر و اجداد رسول خدا صلى الله علیه و آله از حضرت آدم علیه السلام تا عبدالله بن عبدالمطلب به خداوند عزوجل ایمان آورده و به توحید اعتراف نموده اند.»5

5.شیخ الطائفه ابوجعفر طوسی (ره)_متوفای 460 قمری

«نزد اصحاب ما به اثبات رسیده و در میان آنان(اجداد پیامبر) کافر وجود نداشته است. و دلیل آنان در این مسئله اجماع فرقه بر حق است. و در جاى خود به اثبات رسید که اجماع آنان به جهت دخول معصوم در بین آنها حجت است. و در این مسئله اختلافی بین امامیه نیست.»6

6.علامه حلی (ره)_متوفای 726 قمری

«شیعه امامیه برآنند که پیامبر باید از پستی پدران و آلودگی مادران و از صفت های زشت و کارهایی چون تمسخر که مقام آدمی را فرو می آورد،پیراسته باشد؛ زیرا این امور منزلت و قدر او را در قلب انسان ها حقیر می کند و مردم از پیروی او پرهیز می نمایند.»7

کلام آخر

چنان که مشاهده می کنید در گفتار این عالمان بزرگوار شیعه ادعای اجماع و اتفاق بر این مطلب شده است.


منابع
1.بحارالانوار،ج 15،ص 117
2.مجمع البیان،ج 4،ص 322
3.شیخ صدوق،الاعتقادات،ص 110،قم، المؤتمر العالمی للشیخ المفید،چاپ دوم،1414ق
4.شیخ مفید،تصحیح اعتقادات الامامیه،ص 139،قم،کنگره شیخ مفید،چاپ اول،1413ق
5.شیخ مفید، اوائل المقالات،ص 45،قم،کنگره شیخ مفید،چاپ اول،1413ق
6.شیخ طوسی،الاقتصاد فیما یتعلق بالاعتقاد،ص 217،بیروت،دارالأضواء،چاپ دوم،1406ق
7.علامه حلی،حسن بن یوسف،نهج الحق و کشف الصدق،ص 159_160،بیروت،دارالکتاب اللبنانی،چاپ اول،1982م

نظرات


ارسال نظر :

پرسش جدید