آیا عقیده مهدویّت مورد اجماع مسلمین است؟
عقیده به مهدویّت از عقایدی است که مسلمانان با اختلافات مذهبی که دارند بر آن اتّفاق دارند، و هرگز به مذهب خاصی اختصاص ندارد، زیرا جمیع شیعهی امامیّه، زیدیه، مالکیها، حنفیها، شافعیها، حنبلیها و وهابیان بر این مساله اتفاق نظر دارند که شخصی از عترت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله قیام کرده و زمین را پُر از عدل و داد خواهد کرد، آن گونه که پُر از ظلم و جور شده باشد.
جماعتی از علمای اهل سنّت تصریح کردهاند که این عقیده مورد اتّفاق مسلمین است و حتی برخی از فقهای اهل سنّت به وجوب قتل منکر آن فتوا دادهاند.
شهید صدر رحمت الله میفرماید: «به راستی اعتقاد به حضرت مهدی علیهالسلام به عنوان پیشوای منتظَر برای تغییر جهان به جهانی بهتر، در احادیث پیامبر صلی الله علیه و آله به طور عموم و در روایات اهل بیت علیهمالسلام به طور خصوص آمده است و به حدّی به این مسئله تاکیده شده که جای هیچ شکّی را برای انسان باقی نمیگذارد...».1
شیخ عبدالمحسن بن حمد العباد میگوید: «همانا کثرت احادیث مهدی علیهالسلام و تعدّد طُرُق آنها و اثبات آنها در کتابهای اهل سنّت به حدّی است که بسیار دشوار به نظر میرسد که بتوانیم بگوییم حقیقتی ندارند، مگر اینکه کسی جاهل بوده یا اهل جَدَل باشد، یا دقّت در سندهای آنها نکرده باشد و بر کلام بزرگان اهل علم واقف نباشد...».2
شیخ عبدالعزیز بن عبدالله بن باز میگوید: «پس امر مهدی علیهالسلام معلوم و احادیث در آن مستفیض بلکه متواتر و تقویتکننده یکدیگرند، و جماعتی از اهل علم ادعای تواتر آنها را نمودهاند...».3
پاورقی
1. بحث حول المهدی، صفحات 103 و 104.
2. عقیدة اهل السنة و الاثر فی المهدی المنتظَر، مجله جامعة اسلامیة، شماره 3.
3. عقیدة اهل السنة و الاثر فی المهدی المنتظَر، مجله جامعة اسلامیة، شماره 3.
منبع
رضوانی، علیاصغر، مردم میپرسند! پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان (عج)، عطر عترت، 1389.